środa, 30 grudnia 2015

Baklava - przepis

:)
Baklava to deser znany w wielu kuchniach świata tj.:
Grecja, Turcja, Armenia, Bułgaria i Bałkany.
Jest bardzo słodki, chrupki i aromatyczny zarazem. Moim zdaniem idealnie sprawdza sie na okres świąt Bożego Narodzenia w zastepstwie tradycyjnych deserów. 
Z całą pewnością baklava może konkurować z cięzkim makowcem lub bakaliowym keksem, bo do tej grupy ciast mozemy ją zaliczyć :) Ja ją uwielbiam właśnie w okresie jesienno - zimowym, dlatego serdecznie zdradze Wam jak ją przygotowuję :)
Potrzebne składniki:
  • - 2 opakowania ciasta filo 
  • -500 g orzechów ( rodzaj według upodobań - ja uzyłam 400g nerkowców i 100g włoskich)
  • -3 łyzeczki cynamonu
  • -1/4 szkl. cukru
  • -300 g klarowanego masła
  • -dodatkowo garść orzechów na wierzch (ja uzylam migdałów)
  • -masło orzechowe ( opcjonalnie - dla dodatkowych walorów smakowych)
  • -3/4 szkl. wody
  • -1,5 szkl. cukru
  • -3-4 łyzki wody rózanej

1. Zaczynamy od syropu czyli....1,5 szkl. cukru, 3/4 szkl wody i wode rózana gotujemy na małym ogniu przez ok. 10 minut do uzyskania syropu - odstawiamy do wystudzenia.
2. Orzechy nerkowca i włoskie mielimy do momentu drobnego posiekania ( w celu przyjemniejszej konsumpcji mile widziane sa mniejsze i wieksze drobinki).
3. Zmielone orzechy mieszamy z cukrem i cynamonem.
4. Migdały siekamy w ten sam sposób co poprzednie orzechy.
5. Ciasto filo przycinamy do wielkości   brytwanki.
6. Dno smarujemy rozpuszczonym masłem...
...nakładamy ciasto, smarujemy masłem i w ten sam sposób kolejno nakładamy na siebie 8 warstw ciasta...
....nastepnie wsypujemy 1/3 porcji orzechów....
....i nakładamy kolejne 4 warstwy ciasta nie zapominając o posmarowaniu kazdej z nich rozpuszczonym klarowanym masłem.
( przed wysypaniem warstwy orzechów możemy opcjonalnie nałożyc warstwe masła orzechowego)
......po czym wysypujemy kolejna warstwe orzechów i powtarzamy rutuał ( 4 warstwy ciasta posmarowanego masłem i ostatnia porcja orzechów).
7. Na końcu nakładamy 10 warstw ciasta przesmarowanego masłem i kroimy ciasto na porzadane porcje ( po upieczeniu nie kroiło by sie go tak łatwo)
8. Pieczemy w temp. 140 stopni przez 2 godziny ( az sie pięknie zezłoci)
9. Po upieczeniu ( jeszcze ciepłe) polewamy syropem....
....i obsypujemy posiekanymi migdałami.
Baklava najlepiej smakuje po 2-3 dniach od upieczenia.
Jest tak dobra, że znika błyskawicznie :)
Pozdrawiam

*JOY*



2 komentarze: