sobota, 10 października 2015

Pokrzywy - czyli sposob na smaczne zdrowie i urodę :) ( właściwości zdrowotne, kiedy zrywac, jak suszyc co z nia zrobic)

:)
Moim zdaniem piekno i uroda to natura....dlatego kupując kosmetyki staram się wybierać takie, w których jest najwięcej roślinnych dodatków :)
A co z pokrzywą?? Tak mało o niej słychać, a przeciez tak wiele dobrego robi naszemu ciału i zdrowiu :).
W kwestii zdrowia pokrzywa przyczynia się do:
  • -leczenia kamicy nerkowej
  • -leczenia rozmaitych schorzeń układu moczowego
  • -leczenia atretyzmu
  • -zwieksza przemiane materii
  • -oczyszcza układ trawienny
  • -wpływa korzystnie na produkcje czerwonych krwinek

(pokrzywy z moich okolic - z  pobliskiego parku)
Pokrzywy zawieraja w sobie:
  • -witaminy: A, B2, C, K
  • -zwiazki aminowe, kwas mrówkowy, kwas glikolowy, kwas glicerolowy, kwas pantotenowy, olejki eteryczne, sole mineralne, serotonine, chlorofil, histamine, karotenoidy, fitosterole, flawonoidy
  • -mikro, makro elementy: magnez, fosfor, wapń, siarkę, żelazo, potas, jod, krzem, sód

W kwestii urody też potrafi zdziałac wiele dobrego:

  • -pomaga w leczeniu trądziku, czyraków
  • -jest idealna jako płukanka odkazająca do jamy ustnej
  • -zmniejsza napięcie mięśni
  • -idealna do włosów ( działa leczniczo w chorobach skóry głowy czyli łojotoku, łupiezu, wypadaniu włosów)

Mam nadzieje, że choc troszkę przekonałam Was do pokrzywy :), więc teraz pokaże Wam jak ją przygotowuję :)
Oczywiście najlepszym momentem na pokrzywobranie jest okres gdy roslina jest młoda i jeszcze nie kwitnie (kwiecień, maj), ponieważ jest w niej najwięcej substancji odżywczych. Jeżeli przegapilismy ten moment to należy pamiętac by zrywać pokrzywę maksymalnie do 6-ściu liśtków licząc od jej czubka :)
Pamietaj ze zanim wybierzesz sie po pokrzywy warto zaopatrzyc sie w gumowe rękawiczki i nozyczki :)
W domu odrywam listki od łodyżek, płukam je, a następnie suszę za pomocą suszarki do sałaty.
Nastepnie kroje na mniejsze kawałeczki po czym połowę porcji zamrazam...
....a druga połowę suszę na czystej ściereczce.
Najlepiej suszyc pokrzywę w zacienionym i przewiewnym miejscu (rośliny lecznicze narazone na działanie słońca podczas suszenia tracą walory lecznicze i smakowe)
Możemy ją suszyc również w piekarniku - maksymalnie w temp 35 stopni ( drzwiczki piekarnika musza byc otwarte tak by para wodna mogła łatwo sie wydostać)
Wysuszona pokrzywe przechowujemy w szczelnym pojemniku i w suchym miejscu.
Pamietaj by suszyć ja uważnie. Listki powinny być ciemno zielone z wyraznym szkieletem żyłek.
Z suszonej pokrzywy robie herbatę (czasem zaparzam samą przez conajmniej 10 minut, a czasem mieszam z zielona herbata w listkach i zaparzam za pomoca mojego Mr. Jima (o nim Tu ))
Z wersji mrozonej robię smakowite dania : smoothie, omlety, jajecznicę, zupę itp.)
Obie z wersji mozna tez zaparzyć w dzbanku a kiedy ostygnie uzyc naparu jako pukanki do włosów ( czasem dodaje równiez sok z cytryny) - Stosowana systematycznie płukanka z pokrzywy np.po każdym myciu znacznie  zmniejsza wypadanie włosów. Włosy stają się wzmocnione, zregenerowane, ładnie błyszczą.
Inny pomysł na pokrzywę czyli przepis na wcierkę dla wypadajacych włosów - Tu 

Pokrzywa niedoceniany chwast czy cud natury??
Jaka jest Wasza opinia?

Pozdrawiam

*JOY*


4 komentarze:

  1. Zadziwiasz mnie Joy, jesteś wszechstronna jak widzę. Pokrzywę doceniam, ale kupuję ją gotową w formie herbatek. Lata temu robiłam sobie z niej soki, ale teraz jestem leń do kwadratu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziekuje Anitko :)) przyznam że chciałabym robic więcej dla swojego zdrowia ( a niestety robie tylko tyle na ile starcza mi czasu) - chociaz staram sie pogodzic wszystko :))

      Usuń
  2. ja lubię pić herbatki z pokrzywy :) kiedyś robiłam płukanki do włosów z jej naparem i widziałam, że dobrze wpływa na moje włosy, ale potem zabrakło mi czasu i konsekwencji w płukaniu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i u mnie czasem jest problem z konsekwencja - staram się byc systematyczna we wszystkich swoich postanowieniach i zazwyczaj kiedy tak jest to i efekt sie pojawiea :)

      Usuń