wtorek, 25 lutego 2014

Ciasto drożdżowe cioci Halinki :)

Cześć wszystkim!
Nie wiem jak Wy, ale ja uwielbiam ciasto drożdżowe…
…szczególnie popijając je kawą lub kubeczkiem gorącego kakao :)
Moje ulubione ciasto drożdżowe to z pewnością to zrobione przez moją ciocię Halinkę.
Hmmm.. pisząc o nim od razu czuję w powietrzu jego smak i zapach :)
Jeżeli chcesz wiedzieć jak go przygotować to zapraszam :)
Potrzebujemy:
  • -80 g świeżych drożdży
  • -1 kg mąki pszennej 
  • -500 ml ciepłego mleka 
  • -240 g cukru
  • -1 cukier waniliowy
  • -200 g masła
  • -1 jajko + 4 żółtka
  • -szczypta soli


I nadzienie
(1 połowa):
  • -1/3 kostki masła
  • -brązowy cukier
  • -cynamon
  • -orzechy włoskie
  • (2 połowa):
  • -krem czekoladowy (użyłam nitelli)
  • -migdały


Kruszonka:
  • -200 g maki pszennej
  • -100 g cukru
  • -100 g zimnego masła
  • -szczypta soli

1. Zaczynamy od wymieszania drożdży z łyżką cukru i 200 ml ciepłego mleka - odstawiamy na 10 - 15 minut w ciepłe miejsce.
2. Resztę mleka rozpuszczamy z masłem, a kiedy wystygnie przelewamy do miski z mąką, cukrem, solą i cukrem waniliowym po czym dolewamy mieszankę drożdżową. 
3. Wszystko ze sobą mieszamy, a następnie wyrabiamy ciasto - jeżeli jest zbyt ,,lużne'' to dosypujemy odrobinę mąki.
Gotowe ciasto powinno być miękkie i sprężyste.
4.  Odstawiamy go pod przykryciem w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (aż podwoi swoją objętość).
5. W tym czasie siekamy orzechy i mieszamy je z masłem, cukrem i cynamonem.
6. Na drugą połowę ciasta przygotowuje krem czekoladowy…
… i siekam migdały.
7. Gdy ciasto już wyrośnie to rozwałkowuję go delikatnie na kształt prostokąta i na jedną połowę nakładam cynamonowe nadzienie, a drugą część smaruję kremem czekoladowy i posypuje migdałami.
8. Teraz zwijam ciasto…
… i przekładamy do podłużnej foremki wyłożonej pergaminem.
9. Odstawiamy ciasto jeszcze na chwilkę i w tym czasie przygotowujmy kruszonkę.
Kruszonka:
Ucieramy łyżką lub siekamy nożem zimne masło z cukrem, mąką i solą do momentu rozdrobnienia i połączenia wszystkich składników.
10. Pozostało tylko nałożenie kruszonki na ciasto.
Pieczemy w temp. 180 stopni około 1 godzinę - po upływie czasu sprawdzamy wykałaczką.
 
II Nadzienie
(2-ga połowa):
  • - dżem truskawkowy
  • -kajmak
  • -nutella

1. Na ciasto nakładamy na przemian rzędy dżemu, nutelli i kajmaku
… teraz delikatnie zwijamy ciasto.
2. Następnie kroimy plastry o grubości 4-5 cm i układam obok siebie w prostokątnej foremce wyłożonej pergaminem.
3. Czas pieczenia ten sam (180 stopni - 1 godzina).
 
4. Wystudzone ciasto możemy posypać cukrem pudrem…
…. lub przygotować lukier.
 Mój jest z soku malinowego i cukru pudru :)
Tak naprawdę to co umieścimy w środku jako nadzienie zależy od Nas samych.
Moja ciocia przygotowuje ciasto z dżemem lub kremem czekoladowym i kakao.
Przedstawiane propozycje to moje smakowe kombinacje :)

Pozdrawiam

=Joy=xoxo


9 komentarzy:

  1. Aż się głodna zrobiłam. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. No przyznam, że ciocia Halinka robi dobre ciasto drożdżowe, ale nie tylko :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Powiem jedno - mniam ! jej teraz to tym bardziej nie mogę się doczekać jak będę miała kuchnię :)

    OdpowiedzUsuń
  4. odchudzanie??? nie martw się ja staram się w 100% odżywiać zdrowo, ale wciąż zdarza mi się pysznie pogrzeszyc hihi :D nie jest łatwo :D

    OdpowiedzUsuń
  5. A mąki ile do tego ciasta trzeba?

    OdpowiedzUsuń
  6. Genialny pomysł na to drugie ciasto! Na pewno wypróbuję ;)

    OdpowiedzUsuń